De tien grootste ergernissen van content op LinkedIn
Geschreven op 27 augustus 2024
Als veelschrijver van content op LinkedIn ben ik ook een veellezer. Zoals Stephen King al zei: als je een goede schrijver wilt worden, moet je ook veel lezen. Maar een gemiddelde tijdlijn is nou niet zo georganiseerd dat de beste content altijd bovenaan staat. Dat betekent dat je door veel middelmaat heen ploetert om de goudklompjes te vinden.
Goede content voor LinkedIn maken is geen sinecure. Dat begint al met een juiste taalkeuze. Dus geen woorden gebruiken zoals ‘sinecure’, want een deel van je lezers moet dit woord opzoeken. Gebruik actieve taal (geen hulpwerkwoorden), schrijf in korte zinnen, gebruik grammaticaal correcte teksten en voorkom onnodig jargon.
Schrijven op LinkedIn betekent ook rekening houden met het algoritme, als je wilt dat je content voldoende wordt verspreid. Dat vraagt om een scroll-stopper om de aandacht te pakken, een pakkende eerste zin, veel witruimte, mensen taggen, voldoende hashtags gebruiken, actief reageren op commentaar en het toevoegen van een Call-To-Think of Call-To-Feel. Allemaal mooi voor het bereik, maar het is nog altijd een mens die je content leest.
Er zijn ook een categorie tips en tricks die je bereik kunnen boosten, maar die wel irritatie oproepen. Het zijn de doortrapte vliegenvangers die onschuldige tijdlijn-scrollers verleiden om generieke content te lezen, te liken of van commentaar te voorzien. Zoals een appeltaartlucht nietsvermoedende winkelaars een koffietent inlokt. Tuurlijk werkt het, maar je voelt je als consument wel een echte ‘sitting duck’ die onbewust tot handelen is gedwongen.
In dit whitepaper komen mijn tien grootste persoonlijke ergernissen van content op LinkedIn aan bod. Sommige hiervan zijn domweg onproductief of onverstandig. Andere zijn trucs die goed lijken te werken en profiteren van onbewust gedrag van de lezers. Maar neuro-beïnvloeding op die manier staat me tegen. Het is voor mij een zwaktebod, bij gebrek aan krachtige inhoud. Voor elke irritatie heb ik suggesties gedeeld over hoe je deze kunt voorkomen of verzachten in je eigen content.
De volgende irritaties komen aan bod:
- AI-content uit het standaard GPT-kookboek
- De alsmaar terugkerende glamourfoto
- De oproep om contact op te nemen
- De zelfbenoemde high performance coaches
- De plichtmatige repost van marketing
- Commerciële uitingen gebruiken als content
- Content in ruil voor je contactgegevens
- Controversiële inhoud of Negativiteit
- Uit het Engels vertaald marketing ‘hooks’
- Grijsgedraaide of gestolen content
Wat moet je doen om dit whitepaper te downloaden?
Je hoeft geen gegevens achter te laten, lid te worden van een nieuwsbrief of iets van ons te kopen. Het whitepaper is hieronder zonder enige restrictie te downloaden.
Als je het waardeert, maak gerust een bedragje over naar je favoriete goede doel.
Veel leesplezier, have fun en lang leve goede, relevante content!